Directed Energy Systems

תיאור וייעוד
Advanced Tactical Laser
תוכנית ה-Advanced Tactical Laser (ATL) ציידה את מטוס ה-C-130H בלייזר כימי באנרגיה גבוהה, לצורך פעילות כנגד מטרות קרקעיות.

בחודש יוני 2009 נורה הלייזר העוצמתי לראשונה במהלך טיסה ופגע בהצלחה בלוח המטרה, שמוקם על הקרקע. בחודש אוגוסט 2009 פגע ה-ATL ברכב שנסע על הקרקע, כשהוא מציג לראשונה את יכולת הפגיעה המרוכזת באמצעות קרן לייזר במטרה טקטית ייצוגית.

צוות ה-ATL מתכנן בדיקות נוספות, על מנת להמחיש עוד יותר את הנצילות הצבאית של המערכת. המערכת מיועדת להשמיד, להרוס או לפגוע במטרות תוך גרימת נזק היקפי אפסי או מועט. הדגמות אלה תומכות בפיתוח מערכות אשר יבצעו את המשימות בשדה הקרב ובפעילות עירונית.

צוות Advanced Tactical Laser של בואינג כולל את L-3 Communications/Brashear, אשר ייצרה את צריח הלייזר, HYTEC Inc. , אשר ייצרה כמה וכמה מן האלמנטים המבניים של המערכת הנשק וכן J.B. Henderson, אשר מספקת תמיכה מכאנית משולבת.

High Energy Laser Technology Demonstrator
בואינג זכתה בחוזה של צבא ארה"ב המוערך ב-36$ מיליון, עבור המשך הפיתוח של מערכת נשק מבוססת לייזר גבוהת אנרגיה שתותקן על גבי רכבים ותשמיד רקטות, פגזי ארטילריה ופצצות מרגמה.

בכפוף לחוזה שלב II של ה-High Energy Laser Technology Demonstrator (HEL TD), שנחתם באוגוסט 2008, בואינג תשלים את התכנון של מערכת בקרת קרניים מוקשחת לסביבה המבצעית, אשר תותקן על-גבי Heavy Expanded Mobility Tactical Truck, ולאחר מכן תבנה, תנסה ותעריך את המערכת. בואינג אף תפתח את דרישות הנדסת המערכת עבור מערכת הנשק מבוססת הלייזר HEL TD במלואה. בואינג השלימה בהצלחה את שלב התכנון הראשוני של מערכת בקרת קרני הלייזר בקיץ 2008, וזאת במסגרת חוזה שלב I של ה-HEL TD, שקיבלה בשנת 2007.

תוכנית ה-HEL TD מיועדת להדגים את יכולתה האפקטיבית של מערכת נשק solid-state ניידת מבוססת לייזר להשמיד משגרי רקטות, פגזים ופצצות מרגמה. התוכנית תתמוך במעבר לתוכנית רכש מלאה של הצבא.

Free Electron Laser
בואינג זכתה בחוזה של צי ארה"ב המוערך בשווי של עד 163$ מיליון, כשסדר הגודל של ההזמנה הראשונית מסתכם בסך של 6.9$ מיליון, וזאת בגין פיתוח מערכת הנשק המבוססת על לייזר אלקטרונים חופשיים (FEL), שתחולל מהפך בלוחמה הימית של העשור הבא על-ידי כך שתספק יכולת אולטרה-מדויקת, במהירות האור, ללא הגבלת מס' שימושים, ותשמש להגנה על ספינות מפני איומים חדשים ומאתגרים, כגון טילי שיוט היפר-מהירים.

בכפוף להזמנה, שהועברה באפריל 2009 על-ידי ה-Office of Naval Research, בואינג תשלים את התכנון הראשוני של לייזר האלקטרונים החופשיים המופעל באמצעות חשמל, אשר מהווה את הצעד העיקרי לקראת בנייתו של אב-טיפוס של מערכת ה-FEL, המיועד לניסויים בתנאי מציאות בים.

תכנון הלייזר יבוצע תוך שיתוף פעולה של בואינג עם מעבדות משרד האנרגיה של ארה"ב, גופים אקדמיים ושותפים בתעשייה.

הזכייה בחוזה זה הנה רבת משמעות, משום שהוא מהווה אבן פינה לתוכנית הצי לשלב מערכות אנרגיה מוכוונת בארכיטקטורת הספינות העתידית שלו, שצפויה להיות חשמלית לחלוטין.

מערכות ה-FEL מסוגלות להשיג עוצמה ברמה של מגה-ואטים, שאותה דורש הצי לצורך הגנה על ספינות. הן פועלות על-ידי העברת קרן אלקטרונים גבוהת אנרגיה דרך סדרה של שדות מגנטיים עוצמתיים, אשר גורמת לפליטה של קרן לייזר רבת עוצמה.

Relay Mirror Systems
מערכות ה-Relay Mirror צפויות לשפר במידה רבה את ביצועיהן של מערכות הנשק מבוססות הלייזר, על-ידי צמצום השפעות האטמוספרה על קרני הלייזר, הרחבת הטווח שלהן מעבר לקו הראייה והרחבת הגיאומטריות הפוטנציאליות של שימוש בלייזר.

בשנת 2006 הכריזו בואינג וחיל האוויר האמריקני כי הצליחו לנתב מחדש קרן לייזר לעבר המטרה, באמצעות מערכת ה-Aerospace Relay Mirror System (ARMS). הדגמה זו הייתה צעד משמעותי בתהליך הפיתוח של טכנולוגיית התמסורת, משום שהיא הוכיחה כי מערכת relay mirror (מראת תמסורת) יכולה לקבל את אנרגיית הלייזר ולנתבה מחדש באופן מדויק לעבר המטרה, תוך הרחבת טווח הפגיעה של הלייזר. חיל האוויר קבע כי חומרת ARMS תשמש כמתקן הדמייה קבוע לצורך פיתוח טכנולוגיית התמסורת.

בשנת 2006 קיבלה בואינג חוזה בשווי 40$ מיליון מחיל האוויר ומשרד מזכיר ההגנה, בעבור תכנון, ייצור וניסוי של גרסה טקטית קטנה יותר של מטען ה-ARMS, שאותה ניתן יהיה לשאת על גבי מערכות לא מאוישות או אאורסטאט דמויי בלון ולהשתמש בה בשילוב עם מערכות לייזר טקטיות, קרקעיות ואוויריות כאחד. התמסורת הטקטית מתאימה ביותר למשימות שטווחיהן קצרים יותר, כגון אספקה רציפה של מודיעין, מעקב וסיורים בשילוב עם היכולת להפעיל אנרגיית לייזר קטלנית כנגד מגוון מטרות באזורי חוף ובאזורים ימיים ועירוניים.

מחקר ופיתוח פנימי של בואינג
בואינג משקיעה את כספה במספר פרויקטים, אשר צפויים לאפשר את ציודו של המטוס ביכולת ממשית של אנרגיה מוכוונת.

פרויקטים אלה כוללים את ה-Laser Avenger, מערכת שמשלבת קרני לייזר במערכת Avenger מבוססת Humvee על מנת לאפשר השמדה של מטעני חבלה מאולתרים (IEDs), פגזים שלא התפוצצו (UXO) ורכבים בלתי מאוישים (UAVs). במהלך חמשת השיגורים של קרני הלייזר שנערכו בספטמבר 2007 ב-Redstone Arsenal שבהאנטסוויל, אלבאמה, ה-Laser Avenger פגע והשמיד חמש מטרות קרקעיות סטאטיות, שייצגו איומים מסוג IED ו-UXO. במהלך הניסויים שנערכו בחודש דצמבר 2008, ה-Laser Avenger פגעה והשמידה רכב בלתי מאויש קטן מטווח בעל רלוונטיות מבצעית. הייתה זו הפעם הראשונה שרכב מבצעי השתמש במערכת לייזר לצורך הפלת UAV.

: יחידת Directed Energy Systems (DES) של ה-Missile Defense Systems של בואינג מפתחת מערכות שיתנו מענה לצורכי הגנה ללקוחות מרובים.
לקוח: בין התוכניות המרכזיות של ה-DES נמנות ה-Advanced Tactical Laser, שממומנת על-ידי חיל האוויר של ארצות הברית, ה-High Energy Laser Technology Demonstrator, במימון צבא ארה"ב, ה-Free Electron Laser, שהוזמנה על-ידי הצי האמריקני, וכן ה-Tactical Relay Mirror System, שמפותחת עבור חיל האוויר ומשרד מזכיר ההגנה/Director of Defense Research and Engineering.