עובדות שאולי לא ידעתם על עולם התעופה

דניאל סלאמה

יצרנית המטוסים האמריקאית בואינג חוגגת השנה יום הולדת 100. מאז שהוקמה החברה, היא עוסקת בלהפוך את הבלתי אפשרי, לאפשרי. החל ממטוסי עץ בראשית דרכה, ועד לכלים החדשניים שמטיסים את האנושות בין יבשות ואף לחלל החיצון, במרוצת השנים הפכה בואינג לחברה הגדולה בעולם שעוסקת בתחום – וזאת רק ההתחלה. לרגל יום ההולדת ה-100 של החברה, ליקטתי עבורכם כמה עובדות שאולי לא ידעתם על בואינג ועל עולם התעופה המסחרית:

Boeing 737

737, 747 ומה שביניהם

הידעתם שמטוס הנוסעים הפופולארי והנמכר ביותר בעולם הוא הבואינג 737? הייצור הראשון שלו החל בשנת 1968, והמשפחה הולכת וגדלה - המטוס צר הגוף, לטווח קצר עד בינוני, מיוצר בגרסאות חדשות ומתקדמות עד היום. גם הבואינג 747, שמכונה לעיתים "ג'מבו" בשל מימדיו הגדולים, יצא לאוויר העולם בשנות ה-60 והחזיק במשך יותר מ-30 שנים בסטטוס "המטוס המסחרי בעל מספר המושבים הגדול ביותר". מעניין לדעת שכדי להתרגל לתא הטייס הגבוה מאוד של המטוס, הטייסים הראשונים התאמנו בהתחלה על גבי קבינה של משאית!

שיא העולם בכמות הנוסעים בטיסה

הידעתם שישראל קבעה את שיא העולם בכמות הנוסעים הגדולה ביותר בטיסה? במסגרת מבצע פינוי יהודי אתיופיה ב-24 במאי, 1991, עלו 1,086 נוסעים על מטוס הבואינג 747 של אל-על מאדיס אבבה. בזמן הטיסה, נולדו שני תינוקות בתוך המטוס וכך למעשה מספר הנוסעים עלה באוויר ל-.1,088 המטוס סודר בתצורה כזאת שתאפשר את הכלת הכמות האדירה של הנוסעים, מה שאפשר לקבוע שיא עולם, שלא נשבר מאז.

Boeing 747

הבניין הגדול ביותר בעולם

המפעל של בואינג באוורט, סיאטל הוא הבניין הגדול ביותר בעולם. המפעל מייצר מטוסים בפס ייצור ארוך מאוד, כשבכל שלב מרכיבים חלק אחר עד שהמטוס מוכן לגמרי. המפעל כולו מתפרס על לא פחות מ-13.3 מליון מטר רבוע. רק תחשבו על הארנונה...

כיבוי אורות בנחיתה

האם שמתם לב שבנחיתה בלילה תמיד מכבים את האורות בקבינה? למרות מה שנהוג לחשוב, הסיבה לכך איננה לאפשר לנוסעים לדווח במקרה של תקלה. כיבוי האורות נועד להרגיל את עיניי הנוסעים לחושך ששורר בחוץ, למקרה שחלילה יאלצו לנטוש את המטוס.

ארזתם לבד?

אחרי שמוסרים מזוודות בדלפקי הצ'ק-אין, הן נלקחות על מסוע חשמלי אוטומטי שמביא אותן לבטן המטוס. אם לתאר בשתי מילים מה עובר עליהן משנמסרו ועד שהגיעו למטוס: "בום טראח". המזוודה שלכם תיחבט, תיפול, תיטלטל ומזוודות אחרות ייפלו עליה. לכן, כדאי לארוז דברים שבירים או עדינים כמה שיותר עמוק בתוך המזוודה ולרפד עם שכבות של בגדים כדי לבלום את המכות הצפויות.

למה אסור לדבר בטלפון במטוס ומתי יהיה Wi-Fi באוויר?

בעבר, תדרי התקשורת של הטלפון הסלולארי עלולים היו להשפיע על תדרי התקשורת ועל מערכות הניווט של המטוס. היום, אין הוכחה להשפעה כזאת, אך האיסור עודנו קיים. ראשית, כיוון שהמטוס עשוי ממתכת ולפיכך הוא מגביר את הקרינה הסלולארית ברמה ניכרת (קצת כמו לטוס בתוך מיקרוגל מעופף). שנית, אם חלילה מתרחש אירוע שמצריך פינוי או נחיתת חירום, צוות המטוס יעדיף את הנוסעים קשובים ומרוכזים ולא שקועים בשיחת טלפון. סיבה נוספת, ואולי מעט טריוויאלית, לאיסור השימוש בטלפונים, היא עניין של נימוס. לאפשר ל-250 אנשים בקבינה אחת לדבר בטלפון עלול לגרום לאי-נוחות בקרב נוסעים רבים. מכירים את ההוא בקרון הרכבת שחופר בנייד? אז ככה, רק במשך 5 שעות של טיסה. בכל אופן, ברוב המקומות בכלל לא תהיה קליטה סלולארית מעל גובה של 5 אלף רגל.

החדשות הטובות הן שבחלק מהמטוסים כבר קיים חיבור ל-Wi-Fi שמוצע במהלך הטיסה. אין זה מפתיע שהמטוס הראשון שמתוכננת בו התקנת Wi-Fi כבר בשלבי הבנייה, הוא ה-787 החדש של בואינג.

Boeing 787

מחיר הדלק למטוס

חישוב המחיר של הדלק למטוס מתבצע באופן דומה לחישוב הדלק לרכבים, רק שרכב צורך את הדלק בליטרים והמטוס בטונות. החישוב נעשה בהתאם לטווח הטיסה: החל מכמה טון בודדים לטיסות קצרות ועד למעלה מ-150 טון לטיסות חוצות אוקיינוס. המחיר לטון משתנה ממקום למקום בעולם.

"הטיסה שוב מתעכבת"

שעת ההמראה שרשומה על כרטיס הטיסה היא למעשה שעת סגירת הדלתות ולא השעה שבה אמור המטוס להמריא בפועל. לכן, נוסעים רבים מתבלבלים וחושבים שהמטוס המריא בעיכוב של 20 דקות. בעצם משך זמן הטיסה מחושב מרגע סגירת הדלתות ועד פתיחתן בשדה היעד. כלומר, אם רשום זמן טיסה של 5 שעות, בפועל תהיו באוויר כ-4 וחצי שעות. בנוסף, יש לקחת בחשבון גם את הבדלי הזמן בין הארצות השונות, שכן זמני ההמראה והנחיתה תמיד נרשמים לפי השעון המקומי.

ממזרח למערב ולהיפך

טיסות מהמזרח למערב תמיד ארוכות יותר, אך ממש לא בגלל סיבוב כדור הארץ כפי שנוטים לחשוב. הרי גם האוויר מסתובב יחד עם כדור הארץ, אחרת אפשר היה להמריא עם מסוק, לעמוד במקום שעתיים ולנחות במקום אחר. הסיבה לכך שטיסות ממערב למזרח לוקחות פחות זמן, תלויה במהירות זרמי הסילון שבהם המטוסים נעים באוויר וכן אם טסים עם או נגד הזרם. זרמי הסילון הם בעצם רוח בגובה רב מאוד וככל שהיא מהירה יותר, כך מתקצר או מתארך משך הטיסה. כמו כן, הטיסות לכיוון מזרח תמיד יהיו בגובה זוגי, לעומת הטיסות לכיוון מערב שתמיד יהיו בגובה אי-זוגי. למשל, אם הטיסה מישראל לאיטליה תהיה בגובה של 35 אלף רגל, אותה טיסה בחזרה, תהיה בגובה של 34 או של 36 אלף רגל.

Boeing 747-8

ניווט באוויר

איך מטוס או טייס יודעים את הדרך ליעד? באוויר, כמו ביבשה, יש נתיבי אוויר שהם כמו "כבישים בשמיים". כל טיסה מתוכננת מראש וגם הנתיבים מוגדרים ומאושרים מראש. לפני כל טיסה, הטייסים מגדירים במחשב הניווט של המטוס נקודות דרכם ירצו לעבור. הנקודות מחוברות ביניהן באמצעות נתיבי האוויר וזהו בעצם מסלול הטיסה. ההפרדה בין המטוסים היא הפרדת גובה: כמו שבכביש הנתיבים משורטטים אחד ליד השני, הנתיבים באוויר נקבעו אחד מעל השני. לכל נתיב שם ייחודי והם כולם מוכרים באופן רשמי בעולם כדי למנוע כפילויות ובלבול. כמו כן, על קצה הכנף הימני של המטוס תמיד יהיה אור ירוק ועל קצה הכנף השמאלי שלו, תמיד יהיה אור אדום. כך בעצם יכולים הטייסים לדעת אם המטוס מולם מתקדם לעברם או מתרחק מהם. זוהי אחת הסיבות לכך שאסור לטייס להיות עיוור צבעים.

קצת סטטיסטיקה לקינוח

ע"פ נתוני האתר ''Statista, נכון לינואר 2015, יש בעולם 51,685 מטוסים צבאיים, כאשר 27% מהם בידי ארה"ב. במקום השני נמצאת רוסיה עם 7% מהמטוסים ובמקום השלישי סין עם .6% מצרים וטורקיה מחזיקות בכ-2% מכלל המטוסים הצבאיים בעולם וישראל, דרך אגב, בפחות מ-1%.

בכל רגע נתון יש באוויר כ-690 אלף עד מיליון אנשים בטיסות של חברות תעופה אזרחיות מסחריות, לא כולל טיסות צבאיות, טיסות מטען וטיסות פרטיות.

בכל רגע נתון יש בעולם בין 30 לבין 38 אלף כלי טייס באוויר, כולל מטוסי נוסעים, מטוסי מנהלים ומטוסים פרטיים, כטב"מים, מטוסי מחקר וטיסות ניסוי, מסוקים, כלי טיס צבאיים וטיסות מטען.

בשנת 2014 טסו בעולם כ-2.8 מיליארד נוסעים. ובאותה שנה הרוויחה חברת 'דלתא' כ-1.8 מליון דולר רק מעמלות על שינוי מועד טיסה או על ביטול כרטיס.

(על פי נתונים מ: IATA, FlightRadar24, FAA , ICAO ו Statista)