• האם יצטרף ה-V-22 אוספריי לחיל אויר הישראלי

    02 2013 ינואר

    חיל האויר הישראלי מתלבט מזה תקופה ארוכה אם להוסיף את ה-V-22 אוספריי לצי המטוסים שלו והשאלה העומדת על הפרק היא האם ה-V-22 הוא התחליף האולטימטיבי למסור היסעור הותיק.

    משלחות של חיל האויר, כולל מפקד חיל האויר לשעבר נחושתן, שבקרו בבסיסי המארינס בארה"ב במהלך 2011 ו-2012 על מנת לבחון את המטוס ולבצע מגוון משימות קריטיות לתהליך קבלת ההחלטה, מצאו כי המטוס מרשים ומתאים לדרישות ולצרכים של חיל האויר הישראלי.

    אבל, מחיר השוק של ה-V-22, כ-70 מיליון דולר, הוא מפחיד ותחת אילוצי התקציב הנוכחיים הרכישה של טייסת שלמה איננה כלולה בתוכנית הרב שנתית של חיל האויר לשנים 2013-2017. עם זאת, ייתכן מאד כי חיל האויר יחליט בהמשך לרכוש או לבצע ליסינג של מספר מטוסים בשלב הראשון.

    עורך ישראל דיפנס, עמיר רפפורט, שהוזמן לטוס ב-V-22 בשלהי 2012 כתב כי "ה-V-22 ה-מפגין יכולות תמרון מרשימות למדי... ויכול להגיע בקלות לרדיוס פעולה של כ-700 קילומטר. זאת אומרת שהוא יכול להגיע למקומות כמו איראן ובחזרה עם תדלוק אחד". רפפורט מדווח כי במהלך הביקור למד כי "" ניתן לשלב כבר באופן מיידי ייצור של מטוסי שייועדו לחיל האוויר הישראלי, וניתן יהיה לקבל אותם בתוך כשנתיים, מרגע שיוחלט על כך."

    השאלה שנשארת היא האם גם חיל האויר הישראלי שוכנע בנחיצות המטוס.